czwartek, 24 kwietnia 2014

Światowy Dzień Książki 2014

Wczoraj był Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich i z tej okazji odbyło się mnóstwo imprez organizowanych przez centra kultury. Osobiście też postanowiłem ten dzień wykorzystać i zrobiłem mały wywiad ze swoimi znajomymi dotyczący oczywiście książek. W zabawie wzięły udział tylko te osoby, które temat książek w jakiś sposób zainteresował. Tak wyglądały pytania i odpowiedzi:





Ad 1. Jak oceniasz kondycję czytelnictwa wśród swoich znajomych?
- Różnie, są tacy co czytają bardzo dużo i tacy co prawie wcale.
- Kondycję oceniam średnio przeciętnie. gdyż mam grono osób, które namiętnie połykają książki, a grono, które nie sięga po książki wcale. Więc się uśrednia.
- Większość znajomych czyta książki regularnie, a przynajmniej tak twierdzą... Tak, po dłuższym przemyśleniu stwierdzam, że czytają.
- Tu akurat bardzo dobrze, bo mam szczęście mieć za znajomych ludzi, którzy maja pasje, a od najmłodszych zamiast przed telewizorem i komputerem rodzice sadzali ich przed książką.
- Nędza
- Moi najbliżsi przyjaciele nie czytają praktycznie w ogóle. Ode mnie od lat - z okazji różnych uroczystości - dostają zawsze książki w prezencie. Łudzę się, że choć pierwszy akapit przeczytają.
- Biorąc pod uwagę łatwość dostępu do książek jest słaba.
- Żenada, czytają co najwyżej swoje książki adresowe w mailu.
- Wśród najbliższych znajomych kondycja bardzo dobra-czytają.

Ad 2. Po jaką literaturę sięgasz najczęściej i dlaczego (ulubieni autorzy, gatunki)?
- Moja ulubiona tematyka to nauka, historia, filozofia, religia i psychologia. Ulubieni autorzy to Richard Dawkins, Carl Sagan, Sam Harris, Jiddu Krishnamurti, Bart Ehrman.
- Po poradniki, literaturę motywacyjną.
- Najchętniej czytam ostatnio reportaże i beletrystykę, zwłaszcza z "kulturą arabską w tle" . Czasem też bezkrytycznie cokolwiek, co wpadnie mi w ręce po angielsku lub niemiecku. Z autorów Stasiuk, Kapuściński, Cejrowski, ale wybieram raczej według tematu, niż autora.
- Sporo fantastyki i powieści historycznych, bo jakoś trzeba się oderwać od tego swiata Moimi prywatnymi bogami w tej kwestii sa Cornwell, Pratchett i Gaiman. Poza tym to co mi wpadnie w łapy i będzie jakoś interesujące - antropologia, filozofia, historia, religia, sztuka.
- Fantastyka i SF ino rosyjskiej bohemy bo są najlepsiejsi.
- Gatunkowo różnie wypada. Zawodowo czytam klasykę i lektury szkolne, a dla przyjemności to zależy od nastroju i chęci. Jakbym koniecznie potrzebował wskazać, to najczęściej fantastyka. Ulubieni autorzy: J.R.R.Tolkien, John Steinbeck, Fiodor Dostojewski, Peter V. Brett.
- Najczęściej siegam po kryminaly, horrory, thrillery, ponieważ lubię jak książka trzyma w napieciu. Lubię też literaturę psychologiczną.
- Rozwojowa. Dale Carnegie, Mieć i Być Maciej Wieczorek, poza tym śp. Andrzej Batko.
- To zależy od wielu czynników...ulubieni autorzy Schmitt, Picoult, Lackerg, Gerritsen. Ligocka,King, a z drugiej strony Dostojewski, Bułhakow, Tolkien.

Ad 3. Książka którą przeczytałeś najszybciej (była najbardziej wciągająca)?
- Najszybciej przeczytałam "Magia rzeczywistości. Skąd wiemy, co jest prawdziwe" R. Dawkinsa.
- Robert Kiyosaki" Bogaty ojciec, biedny ojciec".
- Najszybciej przeczytałam Harry'go Pottera ;D A ostatnio wciągnęło mnie "Wałkowanie Ameryki" Marka Wałkuskiego, o Stanach.
- W zasadzie dwie serie: Valerio Evangelisti i jego seria o inkwizytorze Eymerichu i trylogia "Mroczne materie" Pullmana.
- Wielkie Solo Antona L.
- Stephen King - "Misery" pamiętam, że moja mama przyniosła mi kanapki, które zjadłem błyskawicznie, nie przerywając czytania, a jak już skończyłem całość to poszedłem do kuchni robić jedzenie. Na to moja mama: znowu? jeszcze? przed chwilą zjadłeś pół bochenka Nie pamiętałem nawet, że coś jadłem - tak mnie porwało czytanie.
- Harlan Coben - Klinika śmierci.
- "Miec i Byc" Wieczorka
- "Władca pierścieni"

Ad 4. Na jaką książkę aktualnie polujesz (chciałbyś najbardziej przeczytać)?
- "Jak Jezus został Bogiem " Barta Ehrmana
- Brian Tracy "Jak przewodzą najlepsi liderzy""Zostań Liderem"
- Hmm...ciężki wybór. "Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym".
- To trudne pytanie, bo mam stosik (no dobra, wielki stos) ksiażek czekających w kolejce do przeczytania, ze trudno czasami wybrać co teraz. A poluje w sumie tylko po antykwariatach na stare książki o teatrze i dramacie.
- "Mistrz i Małgorzata"
- Jarosław Grzędowicz - "Pan Lodowego Ogrodu"
- Alex Kava - "Ostateczny cel"
-  "Anioły jedzą trzy razy dziennie: 147 dni w psychiatryku" Grażyna Jagielska

Ad 5. Jak dużo czytasz (ile książek w miesiącu, w ciągu roku)?
- Czytam codziennie ok 1-2 godzin. Uzbiera się pewnie około 5 książek w miesiącu.
- W miarę możliwości ok. 10 w miesiącu.
- Nie wiem, nie liczę. Czasem wcale, czasem kilka na miesiąc.
- O rany, nie wiem, trudno ocenić, bo czytam średnio po 5-6 jednocześnie. Ale zakładam, ze miesięcznie to jakieś 4-5 kończę, czasami więcej.
- Niestety mało, ze 2 szt. na miesiąc.
- Nie prowadzę statystyk, ale tak dwie książki w tygodniu lecą.
- Obecnie czytam około 5 książek w miesiącu.
- W ciągu roku ok 5-10.
- Rocznie czytam 30-40 książek.

Widziałem, że także część z osób biorących udział w tej zabawie była ciekawa moich odpowiedzi także oto one:
Ad 1. Jak oceniasz kondycję czytelnictwa wśród swoich znajomych?
Ciężko jest to miarodajnie przedstawić. Informacje o tym mini wywiadzie książkowym dałem na facebooku gdzie mam około tysiąca znajomych i zainteresowało się tylko 9 osób. Domyślam się, że osób regularnie czytających jest o wiele więcej (nie widzieli informacji lub nie chcieli wziąć udziału) aczkolwiek te liczby też w jakiś sposób obrazują tą kondycję.
Ad 2. Po jaką literaturę sięgasz najczęściej i dlaczego (ulubieni autorzy, gatunki)?
Zaczynałem od czytania horrorów i thrillerów, później doszła fantastyka, następnie miałem mocną fazę na literaturę rozwojową i psychologiczną. Aktualnie doszedłem do wniosku, że nie ma sensu się ograniczać i czytam wszystko co jest godne uwagi. Może to być Tadżykistańska fantastyka jak i Uralski opis tamtejszej fauny i flory. Ulubieni autorzy: Mateusz Grzesiak, Robert Kiyosaki, Stephen King, Ayn Rand, Neal Stephenson, Dan Simmons, Jarosław Grzędowicz, Andrzej Sapkowski, Jacek Dukaj, Jo Nesbo, Harlan Coben, Markus Zusak, John Green i wielu wielu innych.
Ad 3. Książka którą przeczytałeś najszybciej (była najbardziej wciągająca)?
Było kilka takich książek. Ayn Rand - Źródło, Pan lodowego ogrodu - Grzędowicza, Endymion i Tryumf Endymiona - Dana Simmonsa, Martin Eden - Jacka Londona.
Ad 4. Na jaką książkę aktualnie polujesz (chciałbyś najbardziej przeczytać)?
Jestem bardzo ciekawy prozy Wiesława Myśliwskiego, dwie jego książki czekają na półce. Chciałbym przeczytać trylogię husycką Sapkowskiego, kilka pozycji Jacka Dukaja, cykl barokowy Neala Stephensona a także nadrobić zaległości z klasyki literatury i literatury współczesnej.
Ad 5. Jak dużo czytasz (ile książek w miesiącu, w ciągu roku)?
Staram się czytać tak, aby wychodziło średnio sto stron dziennie. Czasem będzie to 10 cienkich pozycji lub 3-4 grubsze w miesiącu. W 2013 roku przeczytałem 75 książek co daje średnią nieco ponad 6 książek na miesiąc.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz